Education
Ciencia ciudadana y STEAM: construyendo oportunidades para el futuro

Ciencia ciudadana y STEAM: construyendo oportunidades para el futuro

02.May - 05. Jun, 2022 Cod. @20-22

Description

Este Curso tiene homologación del Dpto. de Educación del Gobierno Vasco para el profesorado no universitario (cód. homologación 2168170050). Asímismo, se ha solicitado homologación como formación permanente del profesorado por el Departamento de Educación del Gobierno de Navarra.

Objectives

Proporcionar un marco educativo general para el desarrollo de la educación científica basada en la investigación.

Introducir la RRI y la Ciencia ciudadana en la educación STEAM a través del aprendizaje basado en proyectos y la indagación en el aula.

Promover una cultura de pensamiento científico que utiliza el razonamiento basado en la evidencia para la toma de decisiones.

Reflexionar acerca de los actuales escenarios de enseñanza de la educación científica que apelan a un nuevo modelo de conocimiento científico y ciudadanía responsable.

Mostrar experiencias innovadoras en la educación científica ligadas a la investigación e innovación responsables y a proyectos de ciencia ciudadana.

Integrar la dimensión de género en el contenido de investigación e innovación.

Read more

Activity directed to

  • University student
  • Students not from university
  • Teachers
  • Professionals
  • All public

Contributors

  • Eusko Jaurlaritza - Hezkuntza Saila

Program

02-05-2022 / 08-05-2022

La perspectiva RRI en la enseñanza de las Ciencias

En este tema se presenta el marco de la Investigación e Innovación Responsable (RRI) que incluye la gobernanza, la educación en ciencia, la ética, el acceso abierto, el género y que el público se involucre en estos procesos desde el principio. Se analizarán algunos aspectos que deben tenerse en cuenta así como algunos ejemplos de cómo introducir esta perspectiva en el aula de ciencias.

09-05-2022 / 15-05-2022

La ciencia ciudadana

En este tema se presenta el marco de la Ciencia ciudadana en educación, que tiene como objetivo involucrar al alumnado y profesorado en la discusión sobre las cuestiones científicas que afectan a la sociedad actual. A través de muchas experiencias y actividades, se trata de apoyar el debate sobre problemas reales. Se darán a conocer distintos proyectos europeos e iniciativas locales de ciencia ciudadana.

16-05-2022 / 22-05-2022

Educación STEAM

En el informe "Science education for a responsible citizenship" (Educación Científica para una ciudadanía responsable) de la Comisión Europea, se resalta la necesidad de desarrollar una enseñanza de las ciencias dentro de enfoques interdisciplinarios integrados del tipo STEAM. . Dentro de estas propuestas, se incluye un enfoque basado en la ciencia por indagación y la resolución de situaciones problema. La integración de los principios de Investigación e Innovación Responsable (RRI) en laenseñanza de STEAM (ciencias, tecnología, ingeniería, arte y matemáticas) podría hacer que las carreras de STEAM sean más atractivas para los jóvenes estudiantes y ayudarles a adquirir conocimientos científicos y habilidades STEAM clave. Se trabajará sobre el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) como metodología para introducir la RRI en la educación STEAM

23-05-2022 / 29-05-2022

Igualdad de genero en la investigación e innovación en Ciencia

La promoción de la igualdad de género en la investigación y la innovación es un compromiso en firme de la Comisión Europea. Se presentan distintas actividades en la promoción eficaz de la igualdad entre hombres y mujeres y de la dimensión de género en el contenido de la investigación y la innovación, y propuestas para el aula. Se presentarán propuestas que ayuden a evitar la brecha de género existente en la elección de los adolescentes en carreras

30-05-2022 / 05-06-2022

Evaluación del curso

La última semana se dedicará para la realización de aquellas tareas que hubieran quedado pendientes y para la evaluación final y el cierre del curso.

Directors

Mª Elvira González Aguado

Berritzegune Nagusia, Asesora de Ciencias de la Naturaleza

Licenciada en Ciencias Químicas en la UPV-EHU, Postgrado en Didáctica de las Ciencias Experimentales por la Universidad de Valencia, profesora de Secundaria de Física y Química y en la actualidad asesora de Ciencias de la Naturaleza en el Berritzegune Central del Departamento de Educación del GV . Líneas de trabajo en innovación relacionadas con la elaboración de los currículos de las diferentes materias científicas, la organización y puesta en marcha de Proyectos de Innovación en Educación científica y la formación del profesorado para llevar a cabo dichos proyectos, además de la elaboración de diferentes materiales didácticos . Ha dirigido e impartido cursos en la UPV, en la UIMP y en centros de formación de diferentes CCAA. Ha colaborado con el CEDEC para la elaboración de recursos educativos abiertos. Co-autora de varios libros y ha publicado artículos en diferentes publicaciones del ámbito educativo. Es miembro del consejo asesor de la revista Educación Química y de Alambique.

Speakers

Mª Elvira González Aguado

Registration fees

RegistrationUntil 05-05-2022
106,00 EUR
90,00 EUR
90,00 EUR
74,00 EUR

Sustainable development goals

Agenda 2030 is the new international development agenda approved in September 2015 by the United Nations. This agenda aims to be an instrument to favour sustainable human development all over the planet, and its main pillars are the eradication of poverty, a reduction in equality and vulnerability and fostering sustainability. It is a unique opportunity to transform the world up to 2030 and guarantee human rights for all.

Sustainable development goals

3 - Good health and well-being

Guarantee a healthy life and foster the well-being of all people of all ages. Key issues: universal healthcare coverage, sexual and reproductive health, reduction in the number of road accident casualties, pollution and chemical products, reduction in maternal and neonatal mortality, the end of epidemics such as AIDS, combating hepatitis and other water-borne diseases, drug and alcohol prevention, control of tobacco.

More information
3. Health and well-being

4 - Quality education

Guarantee quality education that is inclusive and equitable and foster opportunities for lifelong learning for everyone. Key issues: free-of-charge, equitable and quality education, access to higher education and training on an equal basis, education for sustainable development, suitable education centres for persons with disabilities, and safe, non-violent and efficient learning environments.

More information
4. Quality education

5 - Gender equality

Achieve gender equality and empower all women and young girls. Key issues: the end of all forms of discrimination and violence, recognition of unpaid care and domestic work, shared responsibility, equal opportunities, full and effective participation in reproductive rights, equal rights vis-à-vis economic resources, access to land and other assets and ownership.

More information
5. Gender equality

6 - Clean water and sanitation

Guaranteeing the availability and sustainable management of water and sanitation for everyone. Key issues: universal and fair access at an affordable price, access to sanitation and hygiene services, water quality, efficient use of water resources, end-to-end management, protection of water ecosystems, reduction of pollution, elimination of waste discharges, wastewater treatment.

More information
6. Clean water and sanitation

7 - Affordable and clean energy

Guaranteeing access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for everyone. Key issues: universal access, increased proportion of clean energies, energy efficiency, research, fostering investments in energy infrastructures and clean technologies, modern and sustainable energy services.

More information
7. Affordable and non-polluting energy

9 - Industry, innovation and infrastructure

Build resilient infrastructures, promote inclusive and sustainable industrialisation and foster innovation. Key issues: reliable, sustainable, resilient and quality infrastructures, inclusive and sustainable industrialisation, modernisation, clean and environmentally rational industrial technologies and processes, scientific research and improvement of technological capabilities, universal access to ICTs.

More information
9. Industry, innovation and infrastructure

11 - Sustainable cities and communities

Make cities and other human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable. Key issues: access to suitable housing and basic services that are secure and affordable, suitable and sustainable transport systems, inclusive urban planning, participative planning and management, protection of cultural and natural heritage, air-quality, green zones, and connections between urban, peri-urban and rural areas.

More information
11. Sustainable cities and communities

12 - Responsible consumption and production

Guarantee sustainable modalities of consumption and production. Key issues: sustainable management and efficient use of natural resources, reduction of chemical particles released to the atmosphere, water and soils, reduction of waste products, recycling, reuse and reduction, sustainable practices, sustainable public procurement, sustainable lifestyles, rationalisation of inefficient subsidies for fossil fuels.

More information
12. Responsible production and consumption

13 - Climate action

Adopt urgent measures to combat climate change and its effects. Key issues: mitigation, resilience and capacity for adaptation, planning, national strategies and plans, education and raising awareness, reduction of effects and early warning systems, compliance with the Framework Convention of the United Nations on Climate Change.

More information
13. Climate action

14 - Life below water

Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development. Key issues: reduction of marine pollution and acidification of the oceans, protection of marine ecosystems, re-establishment of the health and productivity of the oceans, conservation de coastal and marine areas, elimination of over-fishing and poaching, support for traditional fishing, increased scientific knowledge.

More information
14. Underwater life