Summer Course
Escuelas de aprendices: ¿cómo imaginar comunidades de práctica en el s. XXI?

Escuelas de aprendices: ¿cómo imaginar comunidades de práctica en el s. XXI?

14.Jun - 15. Jun, 2021 Cod. H01-21

Description

The Course will be held face-to-face and there will also be the possibility of participating live online through ZOOM. In the registration process, please select the participation of your choice: face-to-face or live online.

Approved homologation from the Department of Education of the Basque Government for non-university teachers  (2168170007). In turn, homologation as permanent teacher training by the Department of Education of the Government of Navarra has been requested.

Read more

Objectives

Conocer algunas claves interpretativas en la obra de Marina Garcés.

Conocer experiencias de implantación en el ámbito vasco de la Universidad Popular de los Movimientos Sociales liderada por Boaventura de Sousa.

Profundizar en los tres conceptos cruzados: escuela de aprendices, comunidades de práctica, y ecologías de la imaginación.

Comparar dos centros educativos desde la perspectiva de los tres conceptos: Elías Querejeta Zinema Eskola (Tabakalera) y Escuela Massana (Centre d’Art i Disseny, Barcelona).

Explorar la aplicación de los tres conceptos en otras experiencias educativas y de transformación social.

Read more

Activity directed to

  • University students
  • Teachers
  • Professionals
  • All public

Contributors

  • ETICOP Ikerketa Taldea (UPV/EHU)
  • Escuela Massana  - Centre d’Art i Disseny
  • Elias Querejeta Zine Eskola

Program

14-06-2021

09:00 - 09:15

Registro

09:15 - 09:25

Institutional Opening session

  • Agustín Erkizia Olaizola UPV/EHU - Gipuzkoako Errektoreordea / Vicerrector Campus de Gipuzkoa
  • Antonio Casado da Rocha UPV/EHU - Prof.
09:30 - 10:45

“Escuela de aprendices: filosofía y educación “

  • Marina Garcés Mascarellas UOC - Prof.
10:45 - 11:15

Break

11:15 - 12:30

“Las comunidades de práctica como alianza de aprendices“

  • Antonio Casado da Rocha UPV/EHU - Prof.
12:30 - 13:50

“Dinámica de grupos y síntesis“

  • Antonio Casado da Rocha UPV/EHU - Prof.
13:50 - 14:15

“Síntesis“

  • Antonio Casado da Rocha

15-06-2021

09:15 - 10:30

Round table: “Unibertsitate Kritiko Sarea y la Universidad Popular de los Movimientos Sociales“

  • Sara Goyeneche Diez Euskadiko GGKEen Koordinakundea-Coordinadora de ONGD de Euskadi - Responsable de Movilización y Educación para la Transformación Social
  • Alberto Gaston Dapena Emaús Fundación Social - Responsable de proyectos
10:30 - 11:00

Break

11:00 - 12:30

Round table: “Escola Massana y Elias Querejeta Zine Eskola: ¿dos escuelas de aprendices?“

  • Carlos Muguiro Altuna Elias Querejeta Zine Eskola - Director
  • Xavi Capmany Miró Escola Massana - Director
  • Antonio Casado da Rocha UPV/EHU - Prof.
12:30 - 13:45

“Hacia una ecología de la imaginación: disputar los futuros inscritos en el presente“

  • Marina Garcés Mascarellas UOC - Prof.
13:45 - 14:15

“Síntesis“

  • Antonio Casado da Rocha

Directors

Antonio Casado da Rocha

UPV/EHU

Doctor en Filosofía, investigador y profesor en el campus de Gipuzkoa (UPV/EHU). IP del grupo ETICOP-IT. Desde 2002 a 2012 vocal y secretario del Comité de Ética Asistencial del Hospital Universitario Donostia. En 2008 recibí el Premio de Investigación en Bioética de la Fundació Víctor Grífols y Lucas. Tengo reconocidos 3 sexenios de investigación y 7 tesis doctorales dirigidas y defendidas. He publicado 3 libros como único autor y editado 2 colectivos. De 2012 a 2017 fui Vicedecano de Investigación y Movilidad de mi Facultad, y de 2017 a 2021 Director de Proyección Universitaria del campus de Gipuzkoa de la UPV/EHU. Mi último libro se titula "Una casa en Walden y otros ensayos sobre Thoreau y cultura contemporánea" (Pepitas, 2017). Además de publicaciones académicas en el ámbito de la Filosofía, también he publicado en revistas internacionales de Bioética, Psicología, Derecho y Sociología. CV con publicaciones: http://www.ehu.eus/ehusfera/eticopit/files/2020/12/CV_ACdR.pdf

Speakers

Xavi Capmany Miró

Marina Garcés Mascarellas

Alberto Gaston Dapena

Sara Goyeneche Diez

Carlos Muguiro Altuna

Registration fees

Face-to-faceUntil 14-06-2021
77,00 EUR
65,00 EUR
54,00 EUR
65,00 EUR
65,00 EUR
Live onlineUntil 14-06-2021
77,00 EUR
65,00 EUR
54,00 EUR
65,00 EUR
65,00 EUR

Venue

Centro Carlos Santamaría

Gipuzkoa

43.308668030337024,-2.011519968509674

Centro Carlos Santamaría

Gipuzkoa

Sustainable development goals

Agenda 2030 is the new international development agenda approved in September 2015 by the United Nations. This agenda aims to be an instrument to favour sustainable human development all over the planet, and its main pillars are the eradication of poverty, a reduction in equality and vulnerability and fostering sustainability. It is a unique opportunity to transform the world up to 2030 and guarantee human rights for all.

Sustainable development goals

4 - Quality education

Guarantee quality education that is inclusive and equitable and foster opportunities for lifelong learning for everyone. Key issues: free-of-charge, equitable and quality education, access to higher education and training on an equal basis, education for sustainable development, suitable education centres for persons with disabilities, and safe, non-violent and efficient learning environments.

More information
4. Quality education