Escuelas de aprendices: ¿cómo imaginar comunidades de práctica en el s. XXI?
Description
The Course will be held face-to-face and there will also be the possibility of participating live online through ZOOM. In the registration process, please select the participation of your choice: face-to-face or live online.
Approved homologation from the Department of Education of the Basque Government for non-university teachers (2168170007). In turn, homologation as permanent teacher training by the Department of Education of the Government of Navarra has been requested.
Objectives
Conocer algunas claves interpretativas en la obra de Marina Garcés.
Conocer experiencias de implantación en el ámbito vasco de la Universidad Popular de los Movimientos Sociales liderada por Boaventura de Sousa.
Profundizar en los tres conceptos cruzados: escuela de aprendices, comunidades de práctica, y ecologías de la imaginación.
Comparar dos centros educativos desde la perspectiva de los tres conceptos: Elías Querejeta Zinema Eskola (Tabakalera) y Escuela Massana (Centre d’Art i Disseny, Barcelona).
Explorar la aplicación de los tres conceptos en otras experiencias educativas y de transformación social.
Activity directed to
- University students
- Teachers
- Professionals
- All public
Program
14-06-2021
Registro
Institutional Opening session
- Agustín Erkizia Olaizola UPV/EHU - Gipuzkoako Errektoreordea / Vicerrector Campus de Gipuzkoa
- Antonio Casado da Rocha UPV/EHU - Prof.
“Escuela de aprendices: filosofía y educación “
- Marina Garcés Mascarellas UOC - Prof.
Break
“Las comunidades de práctica como alianza de aprendices“
- Antonio Casado da Rocha UPV/EHU - Prof.
“Dinámica de grupos y síntesis“
- Antonio Casado da Rocha UPV/EHU - Prof.
“Síntesis“
- Antonio Casado da Rocha
15-06-2021
Round table: “Unibertsitate Kritiko Sarea y la Universidad Popular de los Movimientos Sociales“
- Sara Goyeneche Diez Euskadiko GGKEen Koordinakundea-Coordinadora de ONGD de Euskadi - Responsable de Movilización y Educación para la Transformación Social
- Alberto Gaston Dapena Emaús Fundación Social - Responsable de proyectos
Break
Round table: “Escola Massana y Elias Querejeta Zine Eskola: ¿dos escuelas de aprendices?“
- Carlos Muguiro Altuna Elias Querejeta Zine Eskola - Director
- Xavi Capmany Miró Escola Massana - Director
- Antonio Casado da Rocha UPV/EHU - Prof.
“Hacia una ecología de la imaginación: disputar los futuros inscritos en el presente“
- Marina Garcés Mascarellas UOC - Prof.
“Síntesis“
- Antonio Casado da Rocha
Directors
Doctor en Filosofía, investigador y profesor en el campus de Gipuzkoa (UPV/EHU). IP del grupo ETICOP-IT. Desde 2002 a 2012 vocal y secretario del Comité de Ética Asistencial del Hospital Universitario Donostia. En 2008 recibí el Premio de Investigación en Bioética de la Fundació Víctor Grífols y Lucas. Tengo reconocidos 3 sexenios de investigación y 7 tesis doctorales dirigidas y defendidas. He publicado 3 libros como único autor y editado 2 colectivos. De 2012 a 2017 fui Vicedecano de Investigación y Movilidad de mi Facultad, y de 2017 a 2021 Director de Proyección Universitaria del campus de Gipuzkoa de la UPV/EHU. Mi último libro se titula "Una casa en Walden y otros ensayos sobre Thoreau y cultura contemporánea" (Pepitas, 2017). Además de publicaciones académicas en el ámbito de la Filosofía, también he publicado en revistas internacionales de Bioética, Psicología, Derecho y Sociología. CV con publicaciones: http://www.ehu.eus/ehusfera/eticopit/files/2020/12/CV_ACdR.pdf
Speakers
Xavi Capmany Miró
Marina Garcés Mascarellas
Alberto Gaston Dapena
Sara Goyeneche Diez
Carlos Muguiro Altuna
Registration fees
Face-to-face | Until 14-06-2021 |
---|---|
77,00 EUR | |
65,00 EUR | |
54,00 EUR | |
65,00 EUR | |
65,00 EUR |
Live online | Until 14-06-2021 |
---|---|
77,00 EUR | |
65,00 EUR | |
54,00 EUR | |
65,00 EUR | |
65,00 EUR |
Venue
Centro Carlos Santamaría
Gipuzkoa
Centro Carlos Santamaría
Gipuzkoa
Sustainable development goals
Agenda 2030 is the new international development agenda approved in September 2015 by the United Nations. This agenda aims to be an instrument to favour sustainable human development all over the planet, and its main pillars are the eradication of poverty, a reduction in equality and vulnerability and fostering sustainability. It is a unique opportunity to transform the world up to 2030 and guarantee human rights for all.
4 - Quality education
Guarantee quality education that is inclusive and equitable and foster opportunities for lifelong learning for everyone. Key issues: free-of-charge, equitable and quality education, access to higher education and training on an equal basis, education for sustainable development, suitable education centres for persons with disabilities, and safe, non-violent and efficient learning environments.
More information