Berri guztiak

Ogasuna, desberdintasunaren aurkako tresna

Ez enpresek ez gizarte-sustatzaileek ez dute ezagutzen gizarte-inpaktua lortzeko lankidetza-mekanismorik.

Markel Olano Gipuzkoako Ahaldun Nagusiak azpimarratu zuen ikastaroaren inaugurazioan “Aldundiak desberdintasun sozial eta ekonomikoei aurre egiteko duen tresna nagusia foru-ogasuna da”.


Impact Hub Donostia nazioarteko sarearen ordezkari Josune Razkin jaunak (gizarte-eragineko ekintzaileen sarea) Gipuzkoako enpresek mezenasgo-jardueran duten portaerari buruzko azterlan baten emaitzak aurkeztu zituen. Laburbilduz, enpresa gutxi izango lirateke, eta kirol-mundua babesten ahaleginduko lirateke.


Josune Razkin azaldu zuenez, Giza Eskubideen Sailak sustatutako Aniztasunari buruzko II. Foroan, hirugarren sektoreko eragileekin izandako eztabaidan, enpresa-konpromisoa sustatzeko beharra ikusi zen. Tenperatura enpresen gizarte-jardueran hartu zen, eta edozein sektoretako 20 langiletik gorako enpresak aztertu ziren. Impact Hub-ek Gipuzkoako 600 enpresa adierazgarriren lagina lortu zuen.


Horietatik % 28k ekarpenik egiten du gizarte-eragineko proiekturen baterako. Baina % 28 horren % 80 kirolarekin lotutako jarduerak laguntzera mugatzen da. Oso argi dago kirola gure kulturan errotuta dagoela – ez gaude aurka –, baina jaitsiera handia dago beste gizarte-ekimen batzuen babesean. % 28tik % 44ra jaitsi dira laguntza beste proiektu sozial batzuetara bideratzen duten enpresak, normalean proiektu soziosanitarioetara, hala nola Minbiziaren aurkako Elkartera, DYA eta abar. Eta % 19ra jaisten dira proiektu kulturaletarako ekarpenak egiten dituztenak. Maila handia dago beherantz ekarpenetan.


Enpresen profilari dagokionez, joera handiena dutenak eta irauli diren zerbitzu-enpresak industriakoak baino gehiago dira. Zerbitzuetakoak publiko orokorretik hurbilago daude.


Ez bakarrik, baina beren ekarpen sozialera itzultzea ere bilatzen dute. Izan ere, kirolaren munduak irudi korporatibo handia ematen die.
“Beste itzulkin mota batzuk ikusarazi beharko genituzke, itzulkinak dituzten beste proiektu mota batzuk bultzatuz, ez hain itzulkin ekonomiko edo marka-nabaritasun gisa, baizik eta gizarte-ongizatea hobetzeko itzulkintzat har daitezkeenak. Itzulkinak askoz ere epe luzeagora edo sakonagoak aldaketa- eta krisi-dinamika batean. Desberdintasuna murrizteko konpromiso-tresnak erabiltzeko kultura falta zaigu”.


Konpromiso soziala duten enpresen ideia batek ESK kontzeptua gainditu ondoren, Josune Razkin oso argia zen “Oso urrun gaude ikuskera horietatik, Gipuzkoako industria-sarean enpresa txiki eta ertainena delako, eta mugimendu horien buru enpresa handiak izan ohi direlako. Enpresa txikiak mugimendu horietatik urrun daude".


Enpresek aurrea hartzen dute edo eskaerei erantzuten diete? “Bi kasuak gerta daitezke, baina oso zabalduta dago kirol-ekitaldi batetik atera daitekeen etekina; izan ere, enpresa batzuek hornitzaileak edo bezeroak dituzte, talderen baten babesleak, eta deseroso sentitzen dira ez badute egiten. Kirol-proiektuek bizimodua bilatzen dute, profesionalizatuta daude ia, eta ateak jotzen dakite; beste gizarte-ekimen batzuek, berriz, ez dute deitzen, ziur asko ez dakitelako nola egin".


Mezenasgoaren legean dauden pizgarriak ere ez dituzte ezagutzen. Kulturaren munduan, adibidez, Gipuzkoako Foru Aldundiak irekitako atari baterako sarbidea dute, non proiektu lagungarrien erreferentzia baitago. Mezenasgoaren legea oso argia da, baina ezjakintasuna orokorra da, bai enpresetan, bai gizarte-eragineko proiektuetan.