Multiculturalidad, Literatura y Arte: Del Oeste Norteamericano a las aulas
Azalpena
Uda Ikastaroa aurrez aurre ospatuko da eta online zuzenean parte hartzeko aukera ere egongo da ZOOM bidez. Matrikula prozesuan nola parte hartuko duzun aukeratu: aurrez-aurre edota online zuzenean.
"Kulturaniztasuna, Literatura eta Artea: mendebalde iparramerikarretik ikasgeletara" ikastaroaren helburu nagusia Ipar Amerikako literatura, kultura eta arteek ikasgelan duten aplikazio didaktikoaren garrantzia eta egokitasuna azaltzea da, kultura eta arraza-aniztasun garaikidearen adierazpenaren adibide gisa. Unibertsitateko ikasle eta irakasleei nahiz Bigarren Hezkuntzako irakasleei zuzendutako ikastaro honek, Ipar Amerikako errealitate sozioetnikora hurbiltzea proposatzen du, ekoizpen artistiko eta kulturalaren bidez. Horrela, Estatu Batuetalo komunitate "gutxiengoen" egoera sozio-historikoari heldu nahi zaio, bai eta beraien produkzio artistikoa presentatu ere (literatura, zinema, musika, arte plastikoak, Street art), gaur egungo ikasgelan, gure komunitatearen aniztasun etnikoa eta kulturala lantzeko erabil dadin. Horrela, euskal-amerikar, txikano, afro-amerikar eta/edo natibo-amerikar komunitateen ekoizpen artistikora hurbiltzea proposatuko dugu. Era berean, "Mendebaldeko mitoa" edo "Mexiko-Amerikako muga" bezalako kontzeptuen irudikapena azalduko dugu arteetan, kultura aniztasunaren eta aniztasun etnikoaren paradigma gisa.
Helburuak
Ameriketako Estatu Batuetako historia eta errealitate garaikidera hurbilketa bat eskaintzea, eta, bereziki, Ipar Amerikako Mendebaldera, bai eta haren aniztasun etniko eta kulturalera ere, kultura aniztasunaren paradigma gisa.
Ameriketako Estatu Batuetako desberdintasun etnikoaren eraikuntzari buruzko hurbilketa teorikoa egitea, etnia- eta genero-ikasketen esparruan.
Arteak (Literatura, Zinema, Telebista, Musika, etab.) askotariko errealitate kulturanitza irudikatzeko eta transmititzeko duen garrantzia azaltzea.
Kulturaniztasuna eta etnia- eta genero-aniztasuna Estatu Batuetan (eta, bereziki, Ipar Amerikako mendebaldean) irudikatzearekin lotutako material bibliografikoaren gordailu bat eskaintzea, bigarren hezkuntzako ikasgelan erabil dadin.
Egungo euskal eta espainiar pedagogia-ingurunean bigarren hezkuntzako ikasgelen aniztasun kulturanitza jorratzeko kultur ekoizpena (literatura, zinema, telebista, musika) erabiltzeak duen garrantziari buruzko hausnarketa proposatzea.
Jarduera nori zuzenduta
- Unibertsitateko ikasleak
- Unibertsitarioak ez diren ikasleak
- Irakasleak
- Publiko orokorra
Metodologia
Uda Ikastaroa dinamikoa izango da, eta hizlariek beren azterlanaren xede diren komunitateei buruzko oinarrizko kontzeptu soziohistoriko batzuk eskainiko dituzte. Ondoren, bibliografia-gordailu bat eskainiko dute, ikastaroan parte hartzen dutenek erabil dezaten beren eskoletan. Halaber, azterketarako estrategiak eskainiko dituzte hizlariek.
Material bibliografiko hori kultura-, etnia- eta/edo genero-ikasketen esparruan kokatzen da, besteak beste.
Programa
2021-06-21
Registro
Jardueraren zuzendaritzaren aurkezpena
- Amaya Ibarraran Vigalondo UP/EHU - Profesora Titular Universidad
“La expansión del mito del Oeste y su deconstrucción multicultural“
- David Río Raigadas UPV/EHU - Catedrático Universidad
Atsedena
“Multiculturalidad, etnicidad, y arte: El caso de la frontera mejicano-americana“
- Amaya Ibarraran Vigalondo UPV/EHU - Profesora Titular Universidad
“Multiculturalidad e indigenidad: Los nativos americanos, pioneros de la interculturalidad“
- Aitor Ibarrola Armendáriz Universidad de Deusto - Profesor Titular Universidad
Sintesia
2021-06-22
“Westerns, post-Westerns y multiculturalidad“
- jesus angel González López Universidad de Cantabria - Profesor Titular Universidad
“Cultura popular y multiculturalidad: el cine, la música y el arte chicanos“
- Amaya Ibarraran Vigalondo UPV/EHU - Profesora Titular Universidad
Atsedena
“Multiculturalidad y música popular en la Cultura Norteamericana“
- Angel Chaparro Sainz UPV/EHU - Profesor Adjunto
Sintesia
2021-06-23
“Far Westeko Ahotsak: Cine, Arte, Música“
- Monika Madinabeitia Medrano Mondragon Unibertsitatea - Profesora Contratada
“¿El final de los pastores?: La literatura vasco-norteamericana del siglo XXI“
- David Río Raigadas UPV/EHU - Catedrático Universidad
Atsedena
Mahai ingurua: “Una propuesta pedagógica: el Oeste americano como paradigma la multiculturalidad “
- Amaya Ibarraran Vigalondo UPV/EHU - Profesora TItular Universidad (Moderatzailea)
- jesus angel González López Universidad de Cantabria - Profesor Titular Universidad
- Aitor Ibarrola Armendáriz Universidad de Deusto - Profesor Titular
- Monika Madinabeitia Medrano UPV/EHU - Profesora Contratada
- Angel Chaparro Sainz UPV/EHU - Profesor Adjunto
- David Río Raigadas UPV/EHU - Catedrático Universidad
Itxiera
- Amaya Ibarraran Vigalondo UPV/EHU - Profesora Titular Universidad
Zuzendariak
Amaya Ibarraran Vigalondo
UPV/EHU
Amaya Ibarraran Vigalondo irakaslea da Euskal Herriko Unibertsitatean, eta literatura eta kultura iparramerikar garaikidea irakasten ditu. Bereziki, Txikanoen literatura eta kultura aztertzen ditu bere ikerketak. Bere lana liburuetan, editatutako liburuetan eta nazioarteko aldizkarietan agertu da. Bere azken argitalpenen artean honako hauek daude"Mexican American Women, Dress and Gender: Pachuchas, Chicanas, Cholas" (Routledge, 2019) y las coediciones / ediciones "The Neglected West" (Portal, 2012) eta "Transcontinental Reflections on the American West: Words, Images, Sounds beyond Borders" "(Portal, 2015).REWEST (Mendebaldeko Amerikako Literaturaren Ikerketa Taldea) ikerketa taldeko kidea da.
Hizlariak
Angel Chaparro Sainz
Angel Chaparro Sainz Barakaldon jaio zen, Espainian, 1976an. Euskal Herriko Unibertsitatean (EHU) Ingeles Filologian lizentziaduna da, eta unibertsitate horretako doktoretza du. Gaur egun, UPV/EHUn, itzulpen-ikasketetan eta ingeles ikasketen programetan irakasten du. Parting the Mormon Veil: Phyllis Barber 's Writing "liburua Javier Coy Liburutegiak argitaratu zuen 2013an. "Transcontinental Reflections on the American West: words, Images, Sounds beyond Borders" liburua ere argitaratu zuen 2015ean. Besteak beste, Miscelanea, Odisea, Lectora, Vasconia edo Estudios de la Mujer aldizkarietan argitaratu du. Bere ikerketak, nagusiki, amerikar mendebaldeko literatura, mormoniar literatura, ekokritismoa, ikasketa feministak eta itzulpengintzako ikasketak jorratzen ditu, poesiarekin, herri musikarekin eta, oro har, gutxiengoen argitalpenekin lotutako gai ugaritan interesa duen arren.
jesus angel González López
Jesus Angel Gonzalez ingelesa irakaslea da Kantabriako Unibertsitatean, Espainian, eta ingeles eta estatubatuar literatura irakasten du bertan. Pennsylvaniako Estatu Unibertsitateko maisutza du espainieraz eta Salamancako Unibertsitateko doktoregoa ingelesez. "La narrativa popular de Dashiell Hammett: Pulps, cine y Cómics" (Valencia University Press, 2002) eta "The Invention of Illusions: International Perspectives on Paul Auster "(Cambridge Scholars, 2011) argitaratu du eta American Literatura eta zinemari buruzko hainbat artikulu idatzi ditu, Literature/Film Quarterly, Comparative American aldizkarian argitaratu direnak. Bere ikerketa berrienak mendebalde amerikarrari eta horrek AEBetako eta nazioarteko kultura, literatura eta zineman dituen ondorioei buruz dihardu.
Aitor Ibarrola Armendáriz
Aitor Ibarrola-Armendarizek harreman etnikoei, aniztasunaren kudeaketari, idazketa akademikoari eta zinemarako egokitzapenari buruzko ikastaroak ematen ditu Deustuko Unibertsitateko (Bilbo) Hizkuntza Modernoen eta Euskal Ikasketen Sailean. Artikuluak argitaratu ditu Atlantis, IJES, Miscelánea, Revista Chilena de Literatura eta abarretan eta liburukiak argitaratu ditu [Fiction and Ethnicity (1995), Entre dos mundos (2004), Migrations in a Global Context (2007), On the Move: mirando hacia atrás para construir un futuro en estudios de inglés (2016)), gutxiengoen eta etorkinen narratibei buruzkoak. Migrazio eta Gizarte Kohesioko Erasmus Mundus Masterraren Programaren zuzendaria (2010-14) eta Deustuko Unibertsitateko Gizarte Zientzien eta Humanitateen Fakultateko Hizkuntza Modernoen eta Euskal Ikasketen Saileko burua (2012-15) izan da. Gaur egun, trauma eta etnikotasunari buruzko liburu bat prestatzen ari da, eta nortasun diasporikoei buruzko proiektu batean ere parte hartzen
Monika Madinabeitia Medrano
Monika Madinabeitia irakasle titularra da Mondragon Unibertsitateko Humanitate eta Hezkuntza Fakultatean, Espainian. Bere ikerketa arlo nagusiak e/immigrazioa dira, Amerikako mendebaldeko euskal diaspora nabarmenduz.
David Río Raigadas
David Rio Iparameriketako Literaturako katedraduna da Euskal Herriko Unibertsitatean (EHU), Gasteizen (Espainia)." El proceso de la violencia en la narrativa de Robert Penn Warren" (1995), "Robert Laxalt: The Voice of the Basques in American Literature" (2007) eta "New Literary Portraits of the American West: Contemporary Nevada Fiction" (2014) lanen egilea da. Horrez gain, Western American Literature aldizkariaren ale berezia ere argitaratu du, "Writing the Global Western" (2019). David Riok Ameriketako mendebaldeko literaturan eta kulturan espezializatutako nazioarteko ikerketa-talde bat (REWEST) koordinatzen du.
Laburpena
Uda Ikastaroaren zuzendaritzak bidalitako ondorioak
Sustainable development goals
2030 Agenda da nazioarteko garapenerako agenda berria. Nazio Batuen Erakundeak onartu zuen 2015eko irailean eta giza garapen jasangarriaren aldeko tresna eraginkorra izan nahi du planeta osoan. Haren zutabe nagusiak dira pobrezia errotik desagerraraztea, zaurgarritasunak eta desberdintasunak urritzea, eta jasangarritasuna bultzatzea. Aukera paregabea eskaintzen du mundua 2030. urtea baino lehen aldatzeko eta pertsona guztien giza eskubideak bermatzeko.
4 - Kalitatezko hezkuntza
Kalitatezko hezkuntza inklusiboa eta ekitatiboa bermatzea eta pertsona guztientzako etengabeko ikaskuntzarako aukerak sustatzea. Gai gakoak: doako irakaskuntza, bidezkoa eta kalitatezkoa, goi mailako prestakuntzarako berdintasunezko sarbidea, garapen jasangarrirako hezkuntza, desgaitasuna duten pertsonentzako hezkuntza instalazio egokiak, ikaskuntza ingurune seguruak, ez-bortitzak, inklusiboak eta eraginkorrak.
Informazio gehiago5 - Genero berdintasuna
Genero berdintasuna lortzea eta emakume eta neska guztiak ahalduntzea. Gai gakoak: diskriminazio eta indarkeria mota guztiak amaitzea, ordaindu gabeko zaintzak eta etxeko lanak aitortzea, erantzukizun partekatua, aukera berdintasuna, parte hartze erabateko eta eraginkorra, ugalketa eskubideak, baliabide ekonomikoetarako eskubide berdintasuna, lurra, beste ondasun batzuk eta jabetza eskuratzea.
Informazio gehiago10 - Desberdintasunak murriztea
Herrialdeetako eta haien arteko desberdintasunak murriztea. Gai gakoak: pertsona guztien inklusio sozial, ekonomiko eta politikoa sustatzea, aukera berdintasuna, zergen, soldaten eta berdintasunerako gizarte babesaren politikak, migrazioa eta migrazio politikak, garapenerako laguntza ofiziala, munduko erakunde eta merkatuak arautzea eta zaintzea.
Informazio gehiago